Introduction to Macau

Bonjour, Ni Hao, Hoi, Gütentag!

alweer een dik weekje geleden jongens, m'n eerste blog!
De tijd vliegt hier echt, zou eigenlijk iedere dag een blog kunnen schrijven over wat ik allemaal meemaak! Maar dat zou een beetje teveel van het goede worden en blijft het ook niet zo mysterieus als dat het nu allemaal lijkt haha =P Nou daar komtie dan, m'n volgende reisverslagje: Introduction to Macau.

Nog geen10 dagen geleden ben ik hier aangekomen, maar het zou zo al een maand geleden kunnen zijn. Ik ga jullie even een geheimpje verklappen: Macau is echt heel klein. Het geheim is echter om héél grote casino's en flats te bouwen en op iedere hoek iets unieks neer te zetten, dan raakt een halve-tourist als ik niet snel verveeld. Noooooo ik wil geen tourist zijn, het wemelt ervan hier, verschrikkelijk! Allemaal dikke rode engelsen of rijke lui die als domme koeien met bloemetjesshirtsdoor de straten lopen. Helaas moet ik wel toegeven dat ik er een van ben. Bij het minste geringste tover ik m'n fototoestel tevoorschijn -wat echt superaanstekelijk werkt trouwens. I blame the chinese people!- en ik heb ook al moeten toegeven aan m'n eerste halfuur voor een openbare plattegrond. Dus ik zal bij deze toegeven, ik ben een halve-tourist (want ik kijk natuurlijk wel even in de zijstraatjes en buiten het centrum).

First day of introduction week.

Afgelopen week draaide het allemaal om onze introductie die op dinsdag 23 augustus begon met een -niet schrikken hoor, 't komt allemaal weer goed!- relatief saai dagje waaraan je kunt denken aan activiteiten als: een rondleiding door een Macau-studente die er écht helemaal geen zin in had en het nut er niet van begreep, waardoor wij braaf (zoals het verwacht wordt van nieuwelingen) de eerste échte dag nog even flink door de school moesten zoeken; introduction to the library (hoogtepunt: iemand leunde tegen de deur met alarm, waardoor het bibliotheekvrouwtje ontzettend in paniekstand verkeerde. Was wel grappig =P); introduction to IFT -mijn school- mail, webservices etc. het hele technische gebeuren zeg maar en uiteindelijk de bus in gejumpt voor het aanvragen van de 'MACAUpass'. Deze pas is dus net zoiets als de 'Octopus Card' in HongKong en absoluut niet te vergelijken met iets wat we in Nederland kennen, omdat alle ontwikkeling natuurlijk hier gebeurd en wij er -hopelijk- achteraanhuppelen. De 'MacauPass' kan worden gebruikt om echt van alles mee te betalen en werd aan ons omschreven als je 'Personal E-purse' oftewel, je persoonlijke portemonnee. Ook de studentenkaart heeft superveel functies. Zo kun je hier een tegoed op zetten om te printen, lunchen en nog wat dingetjes die ik stiekem een beetjeniet meegekregen heb -sorry, de rondleiding was écht heel saai haha-.

De twee hoogtepunten van de dag waren het ontmoeten van de Exchange Students (ook de 2 Oostenrijkse meisjes die we tijdens het wachten op onze bagage op school hebben ontmoet horen hierbij!) en het gezamenlijk lunchen in een lokaal Chinees cafétje -wat overigens niet vergelijkbaar is met de cafétjes in Groningen. Dit is gewoon een vloer, TL-balk, vieze airco, een groep bij elkaar verzamelde stoelen en tafels en een familie die lekker voor je staat te koken. Maarrrr dan heb je ook wat! God-de-lijk eten!- waar de menukaart gewoon als een soort kunstwerk tegenover je staat. Mooie tekentjes, absoluut! Maar where on earth vind ik een gerecht op deze menukaart die vegetarisch is? Gelukkig sprongen de Asia-girls snel te hulp en kreeg ik een soort enorme Miso-soep.

Second day of introduction week

De volgende dag kregen we een briefing over de fire-safety regulations & hostel regulations voor onze kiezen. Wat wel verbazend is, is dat de Chinese kennis over brandveiligheid echt heel laag is. De fire-safety presentatie stond gelijk aan de lesjes die wij in groep 4 t/m 8 krijgen. Voor ons dus niet veel boeiends, behalve dan die geweldige brandweerman die zo enthousiast z'n verhaal in het Cantonees vertelde. De hostel regulations waren wel even shocking. Ze zijn hier streng, geen vriendjes die mogen blijven slapen -zelfs niet als ze zo leuk zijn als jou Hes =P want stel je voor dat je een gevaar vormt voor m'n huisgenootje, dat zouden zij niet op hun geweten willen hebben. Nouwja ik weet niet wat voor vriendjes een meisje meestal heeft, maar met zo'n zelfstandige groep international students zal 't toch allemaal wel meevallen? Anyways! - geen foto's en posters op de muur (!) ... -SCHOK, snel thuisonze met buddie opgeplakte foto's van de nu weer saaiemuur afgetrokken en wat blijkt, ze gebruiken hier een of andere spastische verf die bruin kleurt van buddie. Bah. Dus. Binnenkort maar even al die prachtige foto's van jullie op m'n klerenkast hangen! - en nog wat gezellige regels zoals dat ze de sleutel hebben van iedere deur en om de zoveel tijd eens even langs zullen komen om te kijken of je wel schoonmaakt, mensen over hebt slapen of foto's op de muur hebt hangen.Dit is trouwens geen klaagzang ofzo hoor! Stiekem vind ik ze best wel lief,want na onze eerste kakkerlak zijn ze meteen langsgekomen en hebben ze met een of ander troepje in de airco's gespoten. Nu maar hopen dat onze gezellige bruine vriendjes een tijdje wegblijven, we mogen immers geen gasten in het hostel.

Vervolgens gingen we naar de 'Laundry' voor 'Uniform fitting'. WHAT? Juist ja. Kokspakjes, inclusief mutsje. En ik mocht als een van de eersten. Gelukkig was iedereen snel net zo aapjes-like-dressed en mochtenwe ons als een grote witte eenheid naar de keuken verplaatsen waar we eerst een lesje stropdasstrikken kregen YES voor onze wittesjaaltjes. Na een korte uitleg mocht iedereen wat gaan hakken en binnen een uur was er voor zo'n 30 mensen aan gekruide aardappeltjes, soppige groenten (zoals ze die alleen in China kunnen maken), vlees, salades en asociaal lekkere toetjes.

*** Voor de creativelingen onder jullie: was iets met gekruimelde koekjes en volgens mij mascarpone, slagroom en nog wat! Men gooit het mengsel van mascarpone, slagroom en nog wat op de bodem, een goede laag biscuitkruimels eroverheen en men herhaalt her proces waardoor een 2-laags dinkie ontstaat. GOODLUCK!

Kortom, zeer geslaagd! Na de lunch ontmoetten we onze IFT-buddies. Veel van deze Macau-meisjes hebben in Nederland gestudeerd; óf in Breda, óf aan de Hanze. Superleuk om even mee te kletsen dus, en omdat ze zo internationaal gefocust zijn en gedurende een lange periode Engels hebben moeten praten ging dat lekker soepel en heb ik eindelijk een heerlijk casual gesprek in het Engels kunnen voeren. Geweldig om te horen over hun ervaringen, angsten, favoriete herinneringen en plaatsen en de cultuur-moeilijkheden die zij tegenkwamen bij ons. Ergens tussen al deze gesprekken door was het de bedoeling dat we een 'Treasure Hunt' gingen doen over het terrein van de Maincampus van IFT. Geweldig leuk, en toen hebben we ook eindelijk een beetje de indeling van IFT -die echt ongelooflijk onlogisch is, but man we're in China!- onder de knie gekregen. Na ongeveer anderhalf uur crazy opdrachten uit tevoeren van touwtjespringen tot rondjes rennen om een paal tot de rest van de groep alle rekensommen had opgelost terwijl we enthousiast op zoek waren naar de volgende 'Treasure' -lees een IFT-organisatiepersoontje met een opdracht en natuurlijk een STEMPEL- Helemaal dood, bezweet en uitgedroogd kwamen we aan bij de finish. Als 2e. Maar stiekem hebben we toch gewonnen, dewinnaars hadden namelijk 2 IFT buddies in de groep die de school natuurlijk al lang kennen. WIJ, however, hebben alles op eigen houtje gedaan. Maar das maar wat onzin, want 't was echt cool om te doen.

Third introduction day

YESSSS eindelijk vakken uitkiezen! Dagenlang - nee, lees wekenlang! Hebben we de IFT-website afgezocht op zoek naar informatie over alle vakken die werden aangeboden, welke moesten we nou kiezen? Ons werd aangeraden een lijstje te maken. Dus donderdag arriveerden wij braaf met ons 'Favoriete vakken-lijstje' op de IFT maincampus. Dat werd dus een ramp.

First of all: niemand wist hoe dit in zijn werk zou gaan. Met de hele school tegelijk vakken kiezen, dan zouden we wel snel moeten zijn! Waar kun je ook alweer kiezen? En hoeveel vakken moesten we ook alweer hebben? Toen kwam ineens de schok dat de tijden van de favoriete vakken natuurlijk ook op elkaar af moesten stemmen. -help-. Snel zocht iedereen nog informatie op. Wat matcht wel en wat matcht niet, en welke vakken moeten we dan in de plaats kiezen?!

Eindelijk konden we dan gaan vakken kiezen. Bleek dat alle andere studenten al hun vakken gekozen hadden. Er was dus echt nog maar een miniem aantal plaatsen beschikbaar. Daar ging het lijstje met favoriete vakken. Ik heb als een malle lopen klikken en om me heen hoorde ik iedereen schreeuwen, janken, klagen en klikken. Het plaatje van vakken dat ik in m'n hoofd had heb ik uiteindelijk maar compleet van tafel gegooid, ik moest gewoon nu redelijk leuke vakken kiezen en zorgen dat ik er tenminste 6 had, zodat ik altijd nog 1 kon laten vallen. Hup, klikklikklik! Uiteindelijk had ik alles bij elkaar. Toen werd het even wat rustiger en kon ik gaan kijken of er nog andere dingen beschikbaar waren die misschien leuker waren. Totdat ik er achter kwam dat er een dikke 40 minuten reistijd tussen de maincampus en de Taipa campus zat, en dat ik gezellig zowel 2e (maincampus) als 3e en 4e (Taipa-campus) vakken had gekozen. HELP. Uiteindelijk, na anderhalf uur, werden de courses gesloten. Daar zat ik dan met m'n vakkenpakket. Ik geloof dat iedereen zich ietswat verslagen voelde. Dit was niet hoe we het verwacht hadden. Anyways, we moesten alweer door naar de bus, om visa's aan te vragen bij het immigratie-services bureau.Zeeeeer lange zitdaar, wel met een pak kaarten -Thanks Kristoffer - en een gezellige groep, dat scheelt dan weer.

Last day of introduction week

Vrijdag was het dan eindelijk zo ver. Onze mastertour! Georganiseerd door de tourisme studenten van de IFT. Binnen 1 dag alle bezienswaardigheden van Macau bijlangs haha, dat wordt nog wat! We hebben echt zóveel gezien, van musea's tot prachtige natuurstukken temidden van de casino's; goddelijke Lord Stow's 'Egg-tarts' gegeten bij de bakker die ze bedacht heeft en die nu door heel Azie beroemd zijn; gewandeld langs een klein straatje langs het water, waar het echt even leek alsof je in een klein dorpje in Spanje was; prachtige tempels in vogelvlucht gezien; Het eiland Taipa een beetje bekeken, en een korte rondleiding door de Taipa campus gekregen; Portugese invloeden ontdekt; 'The Ruïns of St. Pauls' gezien; 'Senado Square' ontdekten nog veel meer. Eigenlijk teveel om op te noemen, en eigenlijk teveel om in 1 dag te proppen. Ik was een beetje van plan om iedere week gewoon rustig even wat dingen te bekijken, zodat ik niet binnen no-time uitgekeken was op Macau. Gelukkig kan dat nog steeds, want alles wat we hebben gezien was zó de moeite waard dat ik echt nog een keer terug wil om het rustig en zonder enorme groep met de verplichte groepsfoto's wil bekijken.

PS'je, we hebben heeeeerlijk gegeten in the 'Governmental' restaurant van Macau, met zo'n plateau in het midden waar het eten op staat, zodat je steeds kleine beetjes kunt nemen en alles kunt delen.

Het weekend

Zaterdag ben ik lekker de stad ingedoken op zoek naar een microfoontje, zodat ik ook eindelijk kan Skypen! En ik heb hem gevonden ook, maar daar ga ik zo even over verder. In de stad ben ik zoveel mogelijk lokale winkeltjes ingedoken. Zo heb ik een beltegoedkaart gekocht bij een superklein winkeltje waar ze misschien 10 mobiele telefoons verkochten, de vrouwtjes spraken helemaal geen Engels maar ik heb er bijna drie kwartier staan kletsen met behulp van twee Chinese klanten die dapper genoeg waren wat van hun Engelse skillste laten zien en als tolk dienden. Ik ben nog even rustig langs de grote winkelstraten en 'Senado Square' gelopen op weg naar 'The Ruïns of St. Pauls' Onderweg kom je langs een geweldig straatje, waar dus inderdaad het vlees gewoon buiten ligt uitgestald en mensen je bijna bekogelen met koekjes om je maar hun winkeltje binnen te lokken. Vrijdag tijdens de rondleiding hadden Eve, Emily, Koen ik en Anne ons hadden losgewriemeld van de verplichte groeps-foto voor een lekker ijsje, hadden we lekker de tijd om even in het winkelstraatje te kijken. Eve raadde ons allerlei koekjes aan, die je in Nederland dus echt nooit zou tegenkomen, en we mochten alles proberen -Een van de vele leuke dingen aan China, proberen voor je het koopt. Van vlees knippen ze gewoon een stuk af, koekjes kun je uit een bakje pakken enzovoort.- dus nadat we zoveel koekjes hadden gehad dat we er niet meer aan moesten denken nog een bakje te kopen, zijn we teruggehold naar de groep, die inmiddels in het museum van Macau was. Zelf ben ik daar op zaterdag dus nog even rustig doorheen gelopen en heb ik de tijd gepakt even bij de ruine van de St. Paul kerk te kijken, wel bijzonder! Van daaruit wist ik ineens niet meer hoe ik thuis moest komen haha, dus vandaar dus mijn halfuurtje voor de stadsplattegrond van Macau zoals ik in het begin al zei!

Gelukkig is dat allemaal goed gekomen en toen ik eenmaal het plein herkende dat dicht bij ons Hostel is, was ik weer helemaal gelukkig. Met een temperatuur van 34 graden was het daar nog heerlijk vertoeven en dus ben ik even gaan zitten, de kleine ratjes -honden- geobserveerd en mensen bekeken en gezellig met mams aan de telefoon gekletst. Daarna ben ik lekker naar huis gegaan.

Eenmaal thuis bleek dat mijn microfoontje -waarvoor ik in eerste instantie de stad inging- het helemaal niet deed. De heeeeeele nacht heb ik met Hinke's lieve vriendje Martin zitten Skypen/MSN'en om dat ding weer actief te maken, en uiteindelijk heeft Martin gewoon de microfoon op mijn laptop weer gefixed! Das natuurlijk nog beter dan zo'n stom los oor-hangselmicrofoontje. Bij deze: bedankt Martin!

And they lived happily ever after...

En nou heb ik even een dikke bummer, want de rest van mijn weekend was niet zo spannend. Zondag moest ik de hele dag met een rapport voor de Hanze bezig en maandag was ik vrij -ole- maar moest ik dat rapport afmaken. Wel heb ik even abnormaal lekker gekookt maandag want eindelijk hebben we alles in huis wat daarvoor nodig is! De afgelopen week hebben we allemaal potten, pannen, borden, glazen, messen, vorken, Swiffer-stuff, wasmiddel, schoonmaakmiddel, scharen, keukengerij en zelfs een set eetstokjes aangeschaft, omdat dit allemaal niet aanwezig was in het huis. Met een beetje geluk kunnen we dit doorverkopen voor de helft van de prijs aan de volgende exchange studenten!Ben na het afmaken van m'n rapport duseven de winkel ingedoken voor watboodschapjes en wederom een enorme 5L-fles water -maak je dus maar geen zorgen hoor lieve oma, ik drinkme iedere dag te pletter haha!- Eenmaal thuis heb ik een lekker potje rijst met gewokte paprika, peultjes, knoflook, rode pepertjes en Terryaki saus gemaakt, om m'n -toen zieke- huisgenootje Anke even een dienst te bewijzen haha =P het was echt heerlijk om even lekker thuis voor de tv (Fashion tv, een van de weinige leuke kanalen hier) te eten en wat superfijn om even zelfte kunnenkoken, dat was het laatste wat ik nodig had om me hier echt thuis te voelen!

hesley

Hahaha weer een super groot avontuur, Nicceeee. Ik zie dat je al goed bezig bent met het verkennen van macau, zodat je mijn persoonlijke reisgids mag zijn straks ;-) kusss

Gea

Heey Rose, super om te lezen terwijl ik hier in het saaie Sappemeer zit.... Maar ik denk dat ik vanavond gewoon Chinees ga koken!
Liefs, Gea

mathilde

Leuk Rose, om alles te lezen. Ik wist natuurlijk al heel veel, maar de uitgebreide versie is ooj heel leuk.
Doei doei

Rose

haha ahh jongens leuk weer die berichtjes! Haha Gea, Chinees eten is hier ZO anders dan in Nederland, nix lekkere zoete sausjes enzo. Vooral veel waterige groentes die met een bouillonnetje op smaak zijn gebracht en soep met dikke stukken groente erin =P wel ERG lekker, maar niet te vergelijken haha! En Hessss laiverd haha! Ik ga je wel eempies rondleiden hier, heb ook al gehoord over geweldige feesten en locaties in Mainland China, handig, al die exchange-studenten uit China! Ik vertel het je allemaal zodra we onze reis gaan plannen ^^ koes