My life in Macau

'Bonjour, ca va bien?' Zou een van de perfecte zinnen zijn om vriendjes mee te maken hier. Deutsch, Hollandisch maar vooral ook Spaans en Frans doet de Chinezen 'Aaaawh-en' met wijdopen mond vervolgt door hilarische pogingen om er een soortgelijk geluid uit te krijgen. Tijdens mijn 2e echte partynight voelde ik een zware behoefte voor leuke liedjes terwijl we van de housewarming partyvan het Finse stel Ninaen Villebij de 'Ruins of St. Pauls' met de groep via 'Senado Square' richting de party-spots liepen. 'Vamos a la playa' was het eerste liedje dat in me opkwam, waarnabuddyEmily verwonderd opkeek en we meteen een goede portie liedjes hebben uitgewisseld. 'If you're happy and you know it clap your hands *...* If you're happy and you know it clap your hands *....*!' Tot lichtelijke ergenis van de taxichauffeur. Anyways, het wordt weer tijd voor alweer mijn 3e blog! Nu heb ik eindelijk allemaal écht spannende dingen te vertellen over la crazy life hier en alle leuke feesten, maar ook lessen en ervarinkjes. Lees dus vooral verder! haha.

FOOOODD

Voor al die mensen die van voedsel houden, niet meer twijfelen, gewoon dat ticket boeken! Groooote goden wat kunnen ze hier lekker koken, met soy sause en het hele walhalla aan kruiden draaien ze binnen de meest korte wachttijd ever een overheerlijke maaltijd op de ronde draaitafel. Het bordje wordt meteen vrolijk rondgedraaid, omdat iedereen daar wel wat van wil proeven! Al snel komt het tweede gerecht er aan en op een gemiddeld dinertje met een redelijke groep gaat dat zo'n 10 keer achter elkaar door. Hier serveren ze de gerechten dus niet allemaal tegelijk, maar gewoon lekker wanneer het hun uitkomt. Een aanradertje van de expert: Bestel een kip! Niet schrikken hoor, naast het kippenlichaam wat gewoon hakkatakkietak op het bord geserveerd word (met dichtgeschroeide aderen, stukjes orgaan, peesjes, huid, vet, zo nu en dan een haar en de borst en vleugeltjes door elkaar maar wél heel lekker gekruid) kan het zijn dat je aan het uiteinde van het bord de kop van de kip vind, die even goed in de gaten houd wie er allemaal van zijn gebraden lichaampje eet. Vooral een bijzondere ervaring op zo'n draaitafel, die je hier overal vind. Meneer kip, zoals ik hem voor het gemak maar even zal noemen, heeft de nacht van z'n leven gehad met wel meer dan 20 rondjes rond de tafel, waardoor hij op z'n dooie gemak (haha) iedereen eens even goed kon bekoekeloeren.

Voor die mensen die meneer Kip toch wat intens vinden, 'Eggplants' zijn ook zeer aan te raden! Hier hebben ze namelijk volgens mij wel meer dan 10 soorten 'Eggplants' waaronder de in Nederland ook wel bekende 'Aubergine'. Deze worden gefried, deepfried of gesteamed en vervolgens geserveerd met een goddelijk perfect in balans-gekruide soysauce. Zeer geschikt voor veggie-freaks! Ook de tofu is hier niet langer saai, met heerlijke kruiden en sausjes wordt de tofu heerlijk gemarineerd en gebakken geserveerd met wat pepertjes of groentes, of gewoon met een lekker frituurjasje. Vandaag, omdat ik immers zo'n flinke student ben en mijn hele brakke zondag aan de studie heb gezeten (en heerlijkeen'Skype-Theekransje' heb gedaan metde liefsteOpa en Oma,mams & zusje, en na een weekje eindelijk m'n loiverd weer even heb kunnen voorzien van een live 'ik-eet-al-vet-goed-en-smooth-met-stokjes Skype-show') heb ik na zorgvuldig overwegen besloten nog eens een kijkje te nemen bij het'Boeddhisten restaurant' dat op de hoek van het 'Caravelle-court' hostel te vinden is (waar alle studenten met een gedeelde kamer wonen). Tot mijn grote geluk bleek dat ze daar inderdaad 'Teek-aweej?' Services aanbieden. Na het uitgebreid bestuderen van de oogstrelende kaart (bij ieder gerecht staat een plaatje, and manthat looks good!) besloot ik eens even lekker 'Out of the box' te doen en iets nieuws te bestellen. Lotusplant en vegetarische kip met gestoomde rijst. In voldoende-verstaanbaar Engels werd me verteld dat ik zo'n 20 minuten moest wachten. Dikke prima, met de mastersudoku op de mobiel en de vermakelijke mensen die in het restaurant om me heen zaten kwam ik die zonder kleerscheuren door. (Als je die goed-bedoelende-ober even wegdenkt dan, die onder de indruk was dat ik nog niet had besteld, nadat ik de menukaart nog eens opensloeg om alvast wat favo's voor de volgende keer te selecteren. Na een tijdje discussieren (hij in Chinees, ik in Engels, Nederlands en bagger Spaans en Duits) sloeg hij vasthoudend mijn menukaart weer open op de 1e bladzijde. Met zijn vinger driftig op de kaart tikkend suggereerde hij dat ik nu toch echt wel even een keuze moest gaan maken. -Tiktik op kaart, wijs naar mij, 'waiting', wijs naar mij, wijs naar deur- dat wilde zeggen dat ik dus moest bestellen, ff wachten, en dat ik dan met mijn voedsel weg kon gaan. Ik werd er helemaal gelukkig van: de beste man begreep de betekenis van 'Waiting!'.... 'Yes yes, I am waiting, I'm waiting for my order, food, meal!' - Wijs naar de ober die mij bediend had- 'Waiting! I've already ordered'! YESSSSS he understood. niceenicee, snel de menukaart 3 meter van me afgeschoven. Koekeloeren doen we niet 2x, beglepen meneel!)

Binnen no time stond de redelijk-Engels-sprekende-ober weer voor m'n neus mét mijn afhaalmaltijd in een pakketje. Op de terugweg nog even langs 'Come Buy' gelopen voor een 'Pana cotta Cornflakes chocolate'(dit soort winkeltjes vind je in iedere straat, opzich heeerlijke drankjes van fruit, chocola, caramel, thee, melkthee, thee met gember, nou zo gek als je kunt bedenken en je kunt het hier vinden. Maarrrr, als je lekker van je zojuist gekochte drankje aan het genieten bent is het even oppassen geblazen. Jellybommen on the way! Zwarte jelly-bollen, dikke plakken panacotta-flubber helaas, dacht dat ze niet in dit drankje zouden zitten,basilicum zaadjes wat er echt niet zo onschuldig uitziet als het klinkt, het zijn namelijk kleine witte puntjes met zwarte sliertjes en bolletjes eraan, YEIKS! Anyways, zodra je zo'n jellybom door je rietje je mond in voelt komen schrik je je wezenloos. 'Wat voor eng Chinees monster heb ik nou weer binnengekregen?' Don't worry though, het zijn maar jellybommen. Na ongeveer 3 week schrik je niet meer en ik zal je op de hoogte houden van het tijdsbestek dat je in acht moet nemen om het ook echt daadwerkelijk lekker te gaan vinden begint al beetje te komen! Man, I'm turning into a Chinese person haha!)

Eenmaal thuis heerlijk van m'n maaltje kunnen genieten. Lotusbloemen - of bladeren - zijn dus echt gewoon heel lekker! Pikzwart en flubberig, maar een beetje zoutig van smaak. En met die heerlijke nepkip, gestoomde rijst en enge flubbel-zoete-bonen was het een lekker geheel dat ik tot het koud was heb verorberd met ons bestek: Chinese stokjes! Olé - tot grote verbazing van Hesley begin ik er zowaar best behendig mee te worden hihi =D. Mijn Panacotta Cornflakes chocolate had echter een hele dikke plak flubber op de bodem (Panacottaflubber) zoals ik net in mijn jelly-verhaal vertelde =P best lekker voor een beetje er tussendoor, maar nu dat laatste restje komt wordt het me toch een beetje te..... teee ehhww.......teChinees haha. Is net zoals met thee, je drinkt de blaadjes ook niet op, das té. Anyways.

Life en school!

Al dat lekkere voedsel kom ik natuurlijk tegen door mijn leventje hier! Volg nu al 2 week lessen en na de nodige vakken geswitcht te hebben kan ik zeggen dat ik met 5 vakken (Hotel Operations, Club Management, Event Management: Hosting an event, Wine Studies and Consumer Behaviour) toch best wel gelukkig ben.

Wine studies geeft me de mogelijkheid zo nu en dan een wijntje te drinken, en heb ook al leren vies doen met m'n mond, zodat die wijn zeg maar alle smaakpapillen en zenuwen van je mond bereikt, hihi. Consumer Behavior is een groot gezellig grappig feest, dat soms een beetje langdradig dreigt te worden. Club Management is basic, de vragen in de les zijn simpel en ik voel me echt een nerd. De opdrachten zijn echter wel leuk, leer wat over het managen van private clubs - echt fascinerend hoe een club zich kan afsluiten van de wereld, alleen leden kunnen naar binnen en over de rijkdom en faciliteiten kun je alleen maar gissen! Event management- hosting an event is niceeee! We gaan een poging doen een Guiness Record te creeëren! Ga er nog niet teveel over verklappen, is natuurlijk allemaal beroepsgeheim. Anyways, blijkbaar doe ik het goed, ik ben genomineerd als Event Manager! En mocht ik het nou niet worden dan join ik de Marketing & sales department, ook bepaald geen straf!
En dan hotel operations: kan ik nog niet zoveel over zeggen! Daarvan heb ik pas 1 les geswitched omdat ik uiteindelijk Lodging Management heb laten vallen en geruild voor Hotel Operations (Lodging Management focust zich vooral op Front-Desk (receptie) activiteiten en Housing en Cleaning department, Hotel Operations wordt vanuit een General Management perspectief behandeld, en laat je alle aspecten in vogelvlucht zien. EN Lodging is een 2ejaars vak, Hotel Operations een 4ejaars, en een beetje challenging vakken vind ik wel beter dan me helemaal doodvervelen.)

In de eerste les voel je je echt een bleekscheet. Geen hond die Engels met je praat, of überhaupt met je praat natuurlijk, en het is echt een hogere wetenschap om sommige leraren te begrijpen. Chinglish (ChineseEnglish)is hier, naast Cantonese, de meest gesproken taal namelijk! Maar als rasechte rasoptimist was ik al dolgelukkig met de prachtige gesprekjes met de studenten die wel dapper genoeg waren om me aan te spreken, en natuurlijk had ik nog m'n handen vol aan het onthouden van de namen en geweldige levensverhalen van al die lieve exchange-studenten uit mainland China, Duitsland, Nederland, Spanje, Oostenrijk, Finland, Korea, Taiwan etc. De 2e week ging al een stuk soepeler! In Club Management kreeg ik contact met m'n groepje, Event Management wordt echt gedomineerd door de meest gezellige, outgoing en sociale studenten ever -Maybe omdat dit 4ejaars zijn? Ze hebben al een stage gedaan etcetera. Verschil tussen de verschillende studiejaren is in ieder geval wel merkbaar! - In deze les heb ik interessante discussies, en súpercreatieve explosies. En ze begrijpen me tenminste als ik weer met m'n zoveelste waterval met ideeën aan kom huppelen haha! Ook Consumer Behaviour is nice, na de eerste les in de 2e week riep een stel meiden m'n naam toen ik naar de bus liep. In de bus nog maar eens nagevraagd waar ik hun van kende (tjsa, al die namen en gezichten, en dan ook nog allemaal Aziatisch sorry, maar ze lijken echt op elkaar) en meteen een heerlijk goed-Engels-niveau gesprek gehad, waarna ik werd uitgenodigd voor hun daily 'High Tea'. Samen een enorme ijs-coupe besteld -HET IJS IS HIER LEKKERRR!!- en ook nog maar een warme tofu-snack erbij besteld die, zoals ik eerder al zei, echt niet saai is hier! Wederom een superlekker tofu-hapje gehad haha!

Meteen een uitnodiging gekregen om volgende week samen te dineren in een traditioneel Chinees restaurant, SOOOO looking forward to it!

Partyparty!

Nou lieve mensjes, ik vind het wel weer mooi geweest voor vandaag! Toch wel een geslaagde zondag, als je nagaat hoe brak ik eigenlijk ben haha. Gister heb ik namelijk een supermooi feestje gehad! Eerst gezellig naar het strand geweest met een klein groepje, waarop ik mijn eerste kennismaking had met de REUZENSPIN! Eigelnijk moet ik dit verhaal nog even vertellen, maar eigenlijk ben ik ook veel te moe haha. Is hier al 23:22! Daarna snel naar huis om een mini-maaltje voor mezelf te koken en te douchen -AUWAUW, douchen met een superverbrande huid is KUT (Vinden de Chinezen een heel leuk woordje haha, lang leve de jongens die ze alle scheldwoorden leren. Alleen Frank weet de echte betekenis, die ligt iedere keer helemaal dubbel als een meisje weer eens trots KUT zegt haha)- daarna het hele stuk naar de 'Ruins of st. Pauls' gelopen voor de housewarming van Ville en Nina, van daaruit naar de 'International Fireworks Contest Displays'geweest, gewelidge fireworks-show met muziek! Om vervolgens met enorme tassen met bier weer richting hun superschattige appartementje te gaan. Uiteindelijk besloten om naar de club D3 te gaan, omdat iedereen ondertussen wel eens wat nieuws wilde zien dan D2. Eenmaal daar aangekomen met Koen en Eve, bleek dat er niemand was (taxi'svoor 4 en groepen vervoeren takes some time). Uiteindelijk bleken Ville en Nina al naar binnen geglipt te zijn, terwijl wij buiten aan het wachten waren. De entree bleek namelijk alsnog 100MOP, terwijl wij dachten dat het gratis was. Bovendien wilden we niet betalen, omdat dit de aftandse Aziatische club was, die niet echt als superleuk bekend staat - maar het was wat anders dan D2 haha. Kris, Anne, Emily en Sven bleken toch naar D2 te zijn gegaan, na een hele hoop telefoontjes en drama zijn we uiteindelijk toch in D2 geëindigd, en wat een topavond was het! Naast de gebruikelijke Russische schaarsgeklede billenschuddende dames hadden ze nu ook een act van klasse! 2 Mannelijke acrobaten die slechts gebruik maakten van elkaars lichaam, kracht en beheersing om de meest geweldige trucs uit te voeren. ZO geweldig, niet in woorden uit te leggen! Om 6uur lag ik braaf in m'n bedje Hes een fijne party-night in Holland te wensen haha. Toch wel grappig, dat tijdsverschil!

MAARRR nu ga ik echt stoppen! Morgen weer vroeg college op Taipa (eiland onder Macau, wel in de 'gemeente' Macau) dus wish me luck porrrr favorr!

Hoop dat ik vanaf nu wat meer tijd heb om met iedereen te skypen! Add me @ Skype: mss.rose1

Heel veel liefs voor al die pretty bleekscheetjes in Hollanda =D

Reacties

Reacties

Mathilde

Hallo Rose, ik heb je net welterusten gewenst en heb daarna even je blog gelezen. Het lijken mij echt leuke vakken toe. Je hebt een goede keuze gemaakt. Geweldig wat jij allemaal beleeft. Ik weet vaak al iets van wat je me op skype verteld, maar door je blog te lezen komt alles beter tot leven. Dat spinne verhaal moet je later maar even doen. Ik denk dat je de spinnen in Nederland na deze ervaring beter kan waarderen en je spinnefobie kwijt bent. maak je er een keer een foto van of is dat nog te confronterend??...haha... ik ben nog geen bleekscheetje hoor. Echte bleekscheten zijn we weer rond december denk ik....Doei doei Rose en tot de volgende blog

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!