Sunny, Sparkling Hong Kong

Bonjornooooo lieve mensjes!

Heb ik me toch even een gaaf weekend gehad, just returned from sunny sparkling Hong Kong City! En, lief als ik ben, kan ik dat natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan zonder jullie even uitgebreid op de hoogte te stellen van all the beauties of Hong Kong.

Back to basics
Oke, om eventjes lekker ontnuchterend te doen, ik ben natuurlijk maar 2 daagjes geweest en helaas is dat bij lange na niet genoeg om echt alles van Hong Kong te zien. Helemaal niet als je je bedenkt dat het iniemienie Macau waarop ik nu leef nog niet eens al haar geheimen aan mij heeft onthult. Maaaar gelukkig betekend dat ook dat Hong Kong groot genoeg is om 2 dagen te vullen met weer een hele dosis supergave ervaringen die ik nooit meer ga vergeten!

Op naar Hong Kong, of toch Kowloon?

Echt nog geen week van tevoren vroeg Emily me ineens of ik zin had in een weekendje Hong Kong, want ze was meegevraagd maar wilde eigenlijk ook niet echt alleen gaan. YESSS was het antwoord dat meteen in m'n hoofd omhoogschoot, meteen gevolgd door een heel harde NOOO. Want nog geen maand geleden heb ik besloten dat ik écht heel graag een keer alleen wil reizen, en Hong Kong it was! Maar dat was er tot op dat moment nog nooit van gekomen, en snel heb ik mijn NOOO toch maar weer omgegooid naar die YESSS - men zegt wel dat de eerste reactie, gedachte of het eerste gevoel dat omhoogkomtde meest oprechte is- want ik wilde écht heel graag gewoon een keer naar Hong Kong. En dat ik niet alleen ging vond ik ergens wel jammer, maar dan nog, ik ging naar Hong Kong!

Dus, yes it was. Zaterdagochtend om 7:45 stonden ze op mij te wachten - wel weer lekker typisch dus - voor de deur van Estrada De Dr. Maria II, het appartementencomplex van de exchange students met een single room. Samen op zoek gegaan naar een taxi richting de ferry-terminal op Taipa, voor maarliefst €2,- per persoon - moet niet gekker worden! Lekker geweldig was wel weer dat Emily iemand kende die iemand kende, je kent het wel, die ons een leuke korting kon bezorgen op de ferry-tickets. Met onze €23,- ipv €30,- tickets huppelden wij dus vrolijk de ferry op, klaar voor ons avontuur!

Op de ferry natuurlijk vrolijk babbelen over ons hostel, Hong Kong, wat we allemaal wilden zien and so on. Kwam ik erachter dat ons hostel niet op Hong Kong Island stond, wat we verwachten, maar op Kowloon Island! Ook deel van de regio Hong Kong, maar volgens wat ik had gehoord was Kowloon Island niet het centrum - even een stressmomentje. Na aankomst zijn we meteen op de metro gejumpt met onze vers-van-de-pers touristen dagkaarten, op naar Kowloon Island dan maar!

Imagination isthe segret ingredient tothe palet youneed to paint a colourfull life.

Eenmaal in Kowloon aangekomen zijn we eerst maar eens een rondje gaan lopen, had van mijn huisgenootje Ankeeen geweldig handig boekje te leen gekregen (100% Hong Kong, zeker een aanrader! Geschreven door een vrouw die haar man achternareisde, en terwijl hij aan het werk was ging zij met haar zoontje Hong Kong ontdekken, en daar heeft ze uiteindelijk een boek over geschreven met allerlei routes en leuke plekjes enzo.) waar we vrij snel een route in vonden die ons wel aanstond: langs de kust. Met de volle zon in ons gezicht liepen wij met dik 30 graden met de backpacks op de rug door het centrum van Kowloon,wat na aankomst ook gewoon een supergroot centrum bleek te zijn, noooo problemo's dus!

(Voor de wetenschappelijke typjes onder ons: Hong Kong is als Macau + 70% more people + 100% meer neon-marketing + 40% meer auto's + 50% meer bebouwing die 20% hoger is dan in Macau.)

Al vrij snel vonden we een McDonalds, waar Kris meteen even naar binnen dook voor een flinke portie mannenvoedsel haha! Anne dook even de toiletten in, wat de rest van het weekend nog regelmatig zou gaan gebeuren, en Emily en ik ontdekten dat de goddelijke McFlurry Oreo in Hong Kong - hoe kan het ook anders- NOG goddelijker was. Heb de mijne gemixed met raspberry with the color purple, en Emily kwam met een heks-groene McFlurry Oreo aangezet à la green-apple taste. Natuurlijk klinkt dit allemaal superchemisch en superongezond, en dat is het waarschijnlijk ook, maar het was echt god-de-lijk!

Uiteindelijk allemaal weer bij elkaar verzameld waarna we, nadat we even een momentje genoten hadden van de indiers methun trommel en gezang, richting de Avenue of Stars gingen. Daar hebben we superfijn even een momentje rust gepakt, lekker onze lunch opgegeten onder het genot van een Stunning view op de Skyline van Hong Kong Island, en de chaos van bootjes in de zee tussen de eilandjes in.
Waar ik eerst nog helemaal trots was dat ik een echte 'Dragonboat' gezien had (zo noem ik het maar even, maar zie het voor je als een oud-donkerhouten boot met donkerrode zeilen, echt zo typisch Chinees! Was helemaal door het dolle heen en ben serieus de boulevard afgerend voor een mooie foto.) kwam ik er al snel achter dat dit niet veel meer was dan een touristenattractie die de hele dag heen en weer vaarde voor de boulevard langs. And it broke my heart. Maar alsnog wel supergaaf om gezien te hebben en ik doe gewoon net alsof het een échte Dragon Boat is. Johnny Depp in 'Finding Neverland' zou het helemaal met me eens zijn als ik zeg dat het leven soms wat leuker is met een beetje fantasie =)
Dus, gaaaaaaf he jongens, ik heb een echte Chinese warriors boot voorbij zien varen toen ik op de Avenue of Stars in Kowloon Island dik zat te worden met m'n McFlurry Oreo-Raspberry!

Food is the fuel for life - not Diesel perfume.

En toen was het tijd om eens echt te gaan lunchen, want waar Kris dolgelukkig was met zijn Big Burger Menu, wilden wij meiden natuurlijk wel iets met wat meer nutritional value. Terwijl we de Avenue afliepen namen we meteen even tijdelijk afscheid van Kris, want die had een lunchdate met een vriend van zijn opa en vader. Zijn date leefde ondertussen alweer zoveel jaar in Hong Kong en was helemaal in z'n nopjes toen hij hoorde dat de (klein)zoon van zijn vriend(en) in Hong Kong te vinden was voor het weekend, waarna hij hem meenam naar de CLUB waar hij lid van was (en ik weet dat dat freeeeeakin abnormaal gaaf is omdat ik hier het vak Club Management volg, en het betreft hier dus echt zo'n gentlemen-exclusive-rijkemeneertjes club - if only we were invited).

Bubaai Kris! Wij dus met z'n drietjes in de goddelijke middagzon de Avenue afgelopen en op zoek gegaan naar een leuk lunchplekje, maar serieus langs die boulevard is alles zó abnormaal duur! En wat doet een mens in Hollanda dan? Dan loop je 2 blokjes door de binnenstad in en je vind de leuke gezellige en vooral betaalbare terrasjes.
Dagdag mooie dromen, want in Hong Kong werkt het niet zo. Waar heel de markt in China en Macau gebasseerd is op 2 prijzen (1 voor touristen en 1 voor de locals waarvan je als tourist ongeveer 20% moet betalen van wat er gevraagd word en als local ongeveer 50%)is Hong Kong gewoon een booming city en is alles super duur en vooral ook non-negotiable.

Uiteindelijk zijn we dus maar gesettled voor een overigens asociaal lekkere Subway bestelling, die we lekker relaxed op een pleintje in de schaduw bij een fontein hebben opgegeten - onbeschaamt van onze vingers likkend ja, als je het zo nodig wilt weten -. Zodra we helemaal klaar waren om weer op pad te gaan zagen we aan de overkant van het plein echt een superkitsch maar toch aandoenlijk barretje, met rieten 'lounge' stoelen en duitse decoraties haha zie je het voor je? Anne voelde meteen haar Duitse roots kriebelen en wilde eigenlijk wel een biertje drinken, dus hebben we ons maar gesettled in de schaduw van het knusse cafétje, where everyone knows who is who and who does what. Heerlijk gekletst en gelachen, onder het genot van het gratis watertje dat ons werd aangeboden. Anne en ik kwamen ook niet veel verder want de prijzen waren ongeveer 10 tot 20 keer zo duur dan de fles water die ik voor €0,40 bemachtigd had. Emily, dikke schat die ze is, heeft toch maar een fruitsapje gekocht omdat dat wel zo netjes is en we tenslotte ook al gratis water hadden gekregen. Terwijl wij daar zo gezellig zaten te kletsen kwam er een oudere man naast ons zitten, een echte UK'er met een geweldig Brits accent. Al snel raakten we aan de babbel en wist hij ons geweldige tips te geven voor onze 2 daagjes Hong Kong.
Na dik een uur hebben we toch maar afscheid genomen van onze nieuwe Britse vriend en gingen we maar eens op zoek naar ons hostel - die rugtassen begonnen akelig zwaar te worden.

Klein maar fijn

En toen stonden we ineens voor ons hostel aan de Nathan Road 58,hét centrum van Kowloon Island. Een enorm flatgebouw met weet ik veel hoeveel verdiepingen, en wij moesten naar de 14e. Na een dik kwartier in de rij voor de lift te hebben gestaan kwamen we dan eindelijk boven aan, bleek dat er op iedere etage allerlei kleine hosteltjes verborgen zitten! Ieder hoekje heeft een klein hosteltje, dat dan weer een stuk of 10 kamertjes verhuurt haha superschattig! Uiteindelijk ook ons hosteltje gevonden. Toen we onze kamer binnengeleid werden schrokken we wel even want mieeeeee goshies wat een klein kamertje! We hadden voor ons 5jes geboekt (Kris, Armin, Emily, Anne en ik) maar op het eerste gezicht zou je denken dat er hooguit 3 mensen in de kamer passen. Er stond een 2-persoonsbed (1.40m bij 1.60m hooguit) en een soort twijfelaar (1.20m bij 1.60m) met een klein kastje en een tv-tje ertussenin gepropt. Na nog even dubbel gecheckt te hebben of deze kamer wel écht voor 5 mensen was, kregen we te horen dat dit hun grootste kamer was. Wij allang blij dat we niet met minder mensen waren, hoe klein moesten die andere kamertjes wel niet zijn!

Uiteindelijk was het gewoon best een heerlijk hostel, alles schoon, airco aanwezig, matrassen die zachter waren dan waar ik hier in Macau iedere nacht op moet slapen (zoals ik in m'n 2e blog al zei slaap ik hier op een plank met niets meer dan een soort slapzwanzig dekentje ertussen) en natuurlijk mídden in het centrum van Kowloon Island!

Na even gerelaxed te hebben kwam Kris terug van zijn lunch, op advies van onze Britse vriend die wij tijdens de lunch ontmoet hadden zijn we in de metro gejumpt naar het busstation om met de bus richting Stanley Market te gaan. De busrit duurde zo'n 3 kwartier tot een uur en reed ons langs de meest goddelijke plekjes van Kowloon Island. Ondertussen begon de zon al een beetje te zakken en reden wij door de bergen langs de kustlijn, langs allerlei schattige kleine verborgen strandjes, stukken stad, bossen, rotsen, kortom: gewéldige uitzichten! Eenmaal aangekomen leek het net alsof we in een soort bouwput waren beland, maar na even goed zoeken vonden we een paar honderd meter lager de boulevard met allemaal schattige (peperdure) restaurantjes. Daarachter lag Stanley Market, een heel knus, schattig maar wederom peperduur marktje met prijzen waar je u tegen zegt. Zelfs de H&Mis in vergelijking tot veel producten nog goedkoper, maar het gaat dan ook allemaal om het afdingen. Helaas beheers ik die kunst hier in Hong Kong heeeeeelemaal niet haha! Jeeeetje wat zijn die verkoopstertjes steevast zeg, als je er 50 cent afvraagt is het al alsof je hun van hun leven beroofd. Uiteindelijk 2 kleine souvenirtjes gekocht in een klein schattig stalletje achterop de markt, erg de moeite waard en geweldig goedkoop - want daarvoor komt een mens uiteindelijk toch ook een beetje naar China?!

Dinner

Na het rondslenteren over de markt kwamen we uit bij een rotspartij die uitliep in het water, van daar de zonsondergang bekeken, wat mooi! Daarna zijn we meteen teruggegaan, lekker gekletst en gelachen in de bus en eenmaal terug in het centrum gemeet met onze andere reispartnerArmin (die tijdens de dag werkte op een wijn-evenement) een vriend van Anne: Jimmy. Een superschattige outgoing Chinees, waar je lekker mee kunt lachen. Jimmy nam ons mee uiteten naar een Hotpot- restaurant, echt iets Chinees! Je krijgt daar een eigen kookplaatje en een pannetje, waarna je langs een buffet mag gaan om allerlei sausjes kunt ophalen om de smaak van je soep te bepalen. Vervolgens kun je er kleine smaakmakers doorheengooien zoals prei, knoflook, pepertjes en soyasaus. Eenmaal terug aan je tafeltje mag je gaan brouwen, je eigen lekkere soepje maken! Vervolgens loop je richting het andere buffet om de groentes uit te kiezen. Die laat je vervolgens lekker met je soepie meekoken om ze er vervolgens weer uit te vissen, en in een wederom zelfgekruid soyasausje te dippen om ze vervolgens op te eten, HEERLIJK!

Party

Na het diner voegdeTiffany zich ook nog bij de groep, ook een Chinees meisje die we allemaal al kenden uit Macau. Met zijn allen gingen we dan eindelijk op pad naar de 7/11 om wat drankjes te kopen en gezellig wat te gaan drinken met z'n allen in het park, - uiteindelijk besloten we om meteen naar het party-district te gaan, zeker een goede keuze haha! - Op het metrostation meetten we met Nina en Ville, het Finse stelletje dat jullie al kennen uit mijn eerdere verhalen. Zij hadden ook 2 vrienden mee, een stelletje dat alles heeft gelaten voor wat het was en er gewoon samen een tijd op uit zijn gegaan om Azie te ontdekken! Zij zullen nog aan het reizen zijn tot April 2012, hoe gaaaaaaf is dat! Mocht ik ooit in een midlife-crisis belanden, than that's my plan for sure haha. En misschien al wel eerder (a). Dus uiteindelijk met een groep van elf mensen richting de 7/11 gegaan, iedereen aan de bier en Emily en ik hebben samen maar een fles wijn gekocht - als true ladies haha!

Het partydisctrict is echt geweldig, een enorm steile heuvel met van die portugese klinkertjes, overal kleine kroegjes en barretjes met de muziek vol open - schemerlichtjes op straat en zelfs kleine barretjes buiten waar je met je eigen drankjes gezellig bij kunt gaan staan om te kletsen. Overal op straat gezellige vrolijke mensen, net Groningen eigenlijk, heerlijk! Al snel hadden we een leuk stoepje gevonden waar we met zijn allen gingen zitten, superveel mensen ontmoet die er gezellig bij kwamen staan en hun reisverhalen vertelden of nog extra gave tips gaven voor Hong Kong, crazy laplazarus mensen die hun verjaardag aan het vieren waren, en oude mannen die de tijd van hun leven hadden haha.
Ineens brak naast ons een enorm feest uit op straat, de muziek van de kroeg ging harder en iedereen kwam erbij staan om mee te dansen en mee te feesten, geweeeldig om te zien! Op straat stonden superveel mensen hiphop, breakdance of gewoon crazy-dance battles te doen.
Na daar een hele tijd gezeten en gedanst te hebben zijn we de hoek om gegaan, op zoek naar een leuke bar om de night te spenderen. Uiteindelijk eindigden we in een andere straat tegenover een soort terrasje waar hele hordes Chinezen waterpijp zaten te roken, hier hebben we een hele tijd zitten kletsen met al die leuke nieuwe mensen in onze groep - en heb ik de vrienden van Nina en Ville even uitgehoord over al hun avonturen en dromen, geweldig!

Van daaruit liepen we achter een tempel langs de heuvels in, we kwamen uit op een superschattig klein pleintje met trapjes omhoog, bleek dat daar een club lag! Supermooie locatie, maar de entree was €18,- en al snel begon de groep op te splitsen terwijl we nog niet eens binnen waren. Ik had snel even met Armin overlegd, want het liefst bleef ik gewoon met de hele groep, hoe meer zielen hoe meer vreugd! En toen hij terugkwam van zijn overleg met de anderen riep ik snel tegen de groep dat Armin terugkwam en we konden gaan haha en iedereen begon weg te lopen richting die leuke barretjes die we op straat hadden gezien. Armin helemaal niet gelukkig natuurlijk, die wilde nog even discussieren over wat we nou gingen doen - maar toen we eenmaal met de hele groep tussen de Chinezen stonden te dansen en mee te zingen en gezellig aan het kroeg-hoppen waren was iedereen gelukkig, en waren we nog samen ook. Echt een enorme topavond gehad, uiteindelijk afgesloten met wederom een spontaan uitgebroken feestje op straat met heerlijke oude mee-blèr classics, top top top top top! Echt een avond om niet meer te vergeten =D

PAUZE

Nou lieve mensjes, weer een heel verhaal rijker ga ik nu toch eerst eventjes afsluiten omeen beetje slaap mee te pakken - maar ik zal het verhaal binnenkort afmaken, want de eerste avond krijgt nog een spannende wending met een crazy taxichauffeur haha! I'll keep u informed when that part is finished and published en dan kun je hier het hele verhaal uitlezen haha =P

heel veel liefsss uit Macau, China!

Reacties

Reacties

Marloes

Rossieeeeeee ik ben nu alweer benieuwd naar je nieuwe verhaal hahaah! Echt leuk ome je verhalen altijd te lezen, vooraal NIET saai en echt heel leuk! Have fun :D Kussss

mathilde

hoi Rose, wat heb je dat snel gedaan!!!
Ben je een beetje bijgekomen?
Oma verslind je verhalen. Ik had laatst alles uitgeprint en ze heeft aan 1 stuk doorgelezen. en dit is natuurlijk helemaal spannend met een vervolg...Ze vindt het geweldig wat je allemaal doet,leert en meemaakt

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!