Breaks my heart to tell you this

MAAAAANDEN voordat ik deze kant op kwam was ik deze trip al aan het plannen, als een ware controlfreak was ik al lijstjes aan het maken met alles wat ik moest doen en wanneer ik het moest doen - abbonementen opzeggen, adreswijzigingen doorgeven, mams machtigen voor alle belangrijke zaken, alles had ik tot in de puntjes gepland.

Uiteraard heb ik ook even mijn contactpersoon in China gevraagd of ik ook hier een visum kon aanvragen - dat moest veel goedkoper zijn, en ik zou hier een multiple entry visa kunnen krijgen! Voor de hoeveelheid dagen dat ik wilde reizen in China (30 dagen max, double entry visa dus x2) kon ik helaas geen multiple entry visa krijgen, maar dat visum zou er komen, geen problemoooo!

Eenmaal hier in Macau ben ik al 3x in het ambassadegebouw geweest om alles voor mijn double entry visum te regelen.Toen ik eindelijk alle spullen had verzameld (1. Testimonial van school als bewijs dat ik hier studeer 2. Kopie van de voor en achterkant van mijn collegepas 3. Paspoort 4. Foto voor op de visa-applicatie en 5. Visa applicatie) kreeg ik tijdens mijn 3e bezoek te horen dat ik een double entry visum kon krijgen voor 7 dagen - WHAT THE FUCK! - terwijl ik haar iedere keer heb verteld dat ik voor een maand door China wilde reizen, en tussen mijn eindtentamens en kerst in Hong Kong naar een eiland wilde dat ook bij Mainland China hoort (vandaar de double entry). Domme doos. Dus ik ben even een beetje tegen haar uitgevallen waarna ze snel vertelde dat ik ook voor 30 dagen een double entry visum kon krijgen, als ik de gegevens van mijn vlucht en de tot nu toe geboekte hotels en vooral het geboekte hotel in de locatie waarvandaan ik ga terugvliegen (Beijing) uitprintte en meenam.

Conversations with the Ambassy

En zo kwam het dat ik vandaag voor de 4e keer op de stoep van de Chinese Ambassade in Macau stond. Na een kwartier gepraat te hebben met een achterlijke man achter de balie die ontkende dat ik een visum kon krijgen voor 30 dagen, werd ik eindelijk doorgestuurd naar het vrouwtje dat me de vorige keer vertelde dat ik een visum kon krijgen voor 30 dagen, enkel en alleen om te horen te krijgen dat ik geen visum kan krijgen voor 30 dagen. STOMME ROTCHINEEEES! GRRRR! Heb haar er even fijntjes aan herinnert wat ze me allemaal voor prachtige beloftes had gedaan nog geen 3 dagen geleden, want ze zei dat ze me wel herinnerde.

'Nooooo noooooo I not say 30 days, I say maybe 20 days!'
'ja kip ik ben toch niet achterlijk, twenty is not thirty en hoe belachelijk jij je engels ook uitspreekt, van thirty kun jij geen twenty maken!'

Heel gesprek met haar gehad, over welke hotels ik nou waar had geboekt, wie meneer H. De Vries was en of ik ook kon bewijzen dat ik met hem reisde - of hij misschien ook even langs de ambassade in Macau kon komen?Alles uitgelegd van hoe het zat met de reservering, waarom ik Hong Kong al wel had geboekt en Hainan (Mainland China) nog niet (ik moet wachten tot ik mijn tentamenrooster weet, zodat we meteen na de tentamens een hosteltje kunnen boeken in Hainan, en de kerst in Hong Kong hebben we al wel geboekt omdat we zeker weten dat we daar dan zijn en hoe het lezen van een vliegticket werkt - zegt ze: You can get visa for 10 days.


Nog weer een heel gesprek gehad, want wat moet ik nou met 10 dagen als ik 30 dagen aanvroeg en zij zei dat ik dat ook kon krijgen? Uiteindelijk liep ze naar achteren om te overleggen met het consulaat, of ik een kans had op meer dan 10 dagen visum. Ik blij, want de papieren moesten naar het consulaat zodat ze daar alles kunnen bekijken en dan zou ik m'n visum hebben. Komt ze na 10 minuten terug: I can give you visa for 15 days. And then we make exception for you.
Ja hàaló op z'n CANTONEES! Je vertelde me eerst dat ik een visum kon krijgen voor 7 dagen, maar dat ik met deze papieren voor 30 dagen een visum kon krijgen - kom ik hier, zeg je dat je 20 dagen zei in plaats van 30 - en nu switch je ineens naar 10 en dan ga je uiteindelijk maar op de gouden middenweg van 15 dagen? Moet niet gekker worden.

nouwja anyways, you guys get the point by now. Mevrouw van de ambassade niet en dat staat me niet aan =( met 10 dagen permit moet ik dusna een verblijf van 30 dagen inHong Kong naar Beijing vliegen. Dat is NIET onze droomreis mevrouw! En dat u, en mevrouw op school steeds allerlei dingen vertellen die uiteindelijk helemaal niet waar blijken te zijn staat me nog minder aan - In Hollandia zijn we misschien zo nu en dan wel een beetje bot en kort door de bocht, maar we zijn tenminste wel eerlijk!

En nu is het maar weer zaak om positief te blijven - we kunnen ook nog de zon opzoeken - de rest van Azie verkennen en China gewoon lekker laten voor wat het is.

Maar het is wel weer een uitdaging,en echt een rotgevoel als je zoveel tijd besteed aan alles regelen en het dan alsnog misgaat omdat mensen gewoon te lui zijn om je écht te helpen, waardoor ze je uiteindelijk alleen maar tegenwerken. Heb wel zwaar de neiging om gewoon lekker niemand meer om hulp te vragen, het irritante is alleen dat ik geen Chinese tekens kan lezen. Echt supervervelend om afhankelijk te zijn van anderen als het aankomt op iets wat je graag wilt, waar je van droooomtt!

Nouwja we zien het allemaal wel, nu hoef ik het hele verhaalin ieder geval niet heeeeeel vaak te vertellen als we uiteindelijk toch niet die droomreis door China gaan maken, want dat zou echt te veel pijn doen =(

I'll keep u guys informed.
Trieste groetjes uit het verre, regenachtige niet-meer-tropische Macau (letterlijk).

Revised version.

Reacties

Reacties

andré

Nou Rose, Welkom in het echte leven. Leerzaam hè al die indrukken:::Laat je niet van de wijs brengen.
Gewoon rustig blijven en je zaken voor elkaar zien te krijgen.
straks heerlijk met Hesley aan het travelen in het buitenland. Liefs André

mathilde

uiteindelijk maken jullie er heus wel iets heel moois van, of het nu links of rechtom is. vertrouw op je creativiteit.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!