Off to Xiamen and Gulang Yu

Xiamen deel 1 Met heel veel geluk en wederom het ontmoeten van de juiste mensen hebben we de laatste bus naar Xiamen kunnen pakken vanuit Guangzhou, waar we na dik 3 uur reizen uit Hong Kong waren aangekomen,  waarna we zo'n 12 uur later tussen 10 en 11 in de ochtend aankwamen. Een simkaart en een stapel yuan rijker hebben we ons genesteld in een klein geweldig schattig koffiezaakje, denk: blauw geruite kleedjes, koperen klokjes, omalampjes, blauwe bankjes en witte houten stoelen met decoraties in het hout en geweldige koffie, en dat alles zonder kitsch te zijn. Toen onze heerlijke ice coffee geserveerd was zijn we de opgezochte hostels eens bijlangs gegaan om te checken of er nog een plekje beschikbaar was.  We zijn gegaan voor een hosteltje dat gerunt wordt door een man en vrouw (meggie en phil) en hun dochtertje in het oude gedeelte van Xiamen. Vermoeid nog even de laatste paar honderd meters met de koffers gerold om hartelijk opgehaald te worden door Meggie, die ons door een wirwar van straatjes vol marktkraampjes en door stoffige donkere alleys van nog geen meter breed en waar naar horen zeggen zelfs de locals soms even de weg kwijt zijn naar het hostel begeleide. Het hostel is naast een hostel ook gewoon hun huis, waarin ze met z'n drietjes leven op de derde verdieping, geweldig! Eenmaal aangekomen kregen we een kopje thee aangeboden en zijn we met z'n drietjes op de banken geploft, kregen we een kaart aangeboden waarna ze de mooiste plekjes aanwees die natuurlijk flink afwijken van onze Lonely Planet bijbel haha! Maar wij waren er blij mee, wat is er nou beter advies dan dat van een local! Na een heerlijk verfrissende douche die helaas, net zoals de meeste andere hostel-douches, enkele minuten warm blijft om na een iets langere periode lauw water over te gaan op ijzig koud - zijn we de straat op gedoken om lukraak market alleys in te duiken.  Kleurrijke fruitstalletjes in kleine straatjes vol hoge oude gebouwen, toen de schemering eenmaal begon te vallen doken we een straatje in dat verlicht was met honderden rode lampen waaronder uit elkaar gescheurde dieren lagen te wachten om opgegeten te worden, kippetjes die voor je ogen geplukt en gedood worden, zwervers die de restjes wegpikken van de stapels die zich langzaam voor de kraampjes opstapelen, langs plasjes bloed, viskoppen, hondeschedels nog voorzien van ogen en locals beladen met tassen die de stukken fruit, stukken versgehakt vlees en meer meedragen gehuppeld en uiteindelijk terechtgekomen in een lange rij voor een blijkbaar erg geliefd bakkertje.  Het bakkertje bakt maar een soort cakejes en is daar blijkbaar een expert in. Na onze wachttijd waarin we lustig een onderhandelingsmethode aan het ontwikkelen waren om toe te passen mochten ze naar ons idee teveel vragen voor de cakejes (er staat hier vaak geen prijs bij de marktwaren, maar dat maakt het niet minder duidelijk dat de touristenprijs minstens dubbel zoveel is) om vervolgens verbaast 4 cakejes rijker en 2 yuan (€0.25) armer te zijn. De locals hebben zeker verstand van goede zaakjes! Goddelijke cakejes, genieten!  Het leven in de oude wijk heeft me nu al in zijn greep, de eerste keer dat ik niet ongegeneerd minutenlang aangestaard wordt maar gewoon omringd door mensen die lekker hun eigen ding doen, waar nog een glimlachje vanaf kan - die gezellig over je roddelen zonder dat het vervelend wordt en die ook nog in het Mandarijns gezellig tegen je babbelen en vrolijk lachen als je in je eigen taal iets willekeurigs terugmompelt. De marktmensen laten je lekker rustig voorbijlopen in plaats van je als geldwolven achterna te rennen of schreeuwen. Geweldig, en supermooi om nog een stukje echt China te zien.  Na dit geweldige avontuur hebben we ons na een korte wandeling over de boulevard met uitzicht op onze bestemming van morgen: het eilandje Gulang Yu, hebben we ons genesteld in een chique uitziend restaurant. Hes heeft ondertussen zijn BBQ fish en zeevruchten rijst met kokossaus verorberd, en mijn kommetje Chinese Mango/kokospudding is ook al helemaal leeggelikt, dus denk dat we maar weer eens op pad gaan!  Oh, er wordt net nog een nieuwe kop thee bijgeschonken haha daar nog maar even van genieten dan - als we de rondvliegende mobieltjes, lepels en stokjes overleven (een agressief kindje is door z'n ouders naar het bahbah visrestaurant meegenomen en is daar geloof ik niet helemaal mee in zijn nopjes. Een klein meisje aan de andere kant van de eetzaal daarentegen vind deze plek wel chillibillie, die is gezellig op de muziek gaan dansen om meteen haar kans te grijpen om haar kunsten aan Hesley te tonen toen die voorbijliep haha! ) gaan we zo ook nog even kijken op het dakterras, Ze hebben hier ook reuzeschildpadden en haaien in een aquarium, ready to be aten. Arme beestjes haha.  Volgens Meggie is er in een van de parkjes een straatje waar 'savonds de barretjes opengaan. Dus ik denk dat wij onze avond nog wel mooi kunnen afsluiten!  Aan het einde van deze blog moet ik nog even verklappen dat hij eigenlijk over Hong Kong zou gaan, maar toen ik eenmaal een kleine introductie over onze huidige bestemming aan het typen was werd het al snel een heel verhaal haha! Onze merry christmas time en party new years eve in Hong Kong houden jullie dus nog tegoed, eerst nog even genieten in frrrreeeezing Xiamen haha, ciao! Dag 2 in Xiamen en ons bezoek aan Gulang Yu zal ik op deze pagina bijvoegen!

André wierenga

ha die rose en Hes,
wat ben je een goede schrijfster Rose. ik zou zo een boek van je kopen omdat dat heerlijk wegleest.
have much fun together.
liefs André

mathilde

hallo Rose en Hesley,
Wat beleven jullie veel op een dag. En het mooiste is om het echte leven daar te zien, ook al is dat niet altijd even smakelijk.
Het is dus al koud bij jullie?? Bij ons is het net herfst met veel storm en regen. mijn dak lekt ervan en elke morgen heb ik een plasje water in een emmertje van de lekkage. morgen komen ze langs voor reparatie. Leuk hè die goede voornemens mail, heb ik van Cor gekregen. de groetjes aan Meggie en veel plezier in gulang yu.