Together in Bath

Vandaag op dinsdag 9 oktober 2012 ben ik alweer 6 week in Bath! Let's go back to friday the 5th of October, meneer de Vries die aankomt op station Bath om half 5 om door mij meegenomen te worden naar een jazzy cafétje voor een hoognodige kop koffie haha. The last couple of weeks have been tough, ging qua energy-levels niet helemaal zoals gehoopt en moest echt even bijkomen en loskomen van het werk. Na die kop koffie en lekker bijgekletst te hebben zijn we de pub 'The Cork' ingedoken; een heerlijke pub met een superrelaxed sfeertje!Na eenheerlijke sharing platter met tapas, een goede rode wijn en een pint voor Hes doken we dik anderhalf uur laterde straat weerop zoek naar een restaurantje met goede deserts. Al snel hadden we een gezellig uitziend-restaurantje ('The Market') gevonden met een 'secret' desertkaart, waar je naar moest vragen aan de bar haha, dat maakte ons wel nieuwschierig! We vonden boven eenknus plekje tussen de mix van allerlei oude stoeltjes, er waren zelfs een paar uit de kerk waar aan de achterkant nog het bakje zat waar ze vroeger de bijbel inlegden! Aan de muur waren stukjes boomstam geplakt, super idee (goed onthouden voor later!) want het lijkt superknus!Na alles even goed te hebben geobserveerdhuppelde ik snel naar beneden om toetjes te bestellen - en Hes te verassen met een desert haha. Ik vroeg de barman voor een top-pint voor Hes en met een 2e pint en een wijntje ging ik weer naar boven, en toen de zorgvuldig uitgezochte toetjes eenmaal bezorgd waren we happily surprised!Heerlijke warme stukjes taart met vers ijs - GOSH die Engelsen weten wel wat lekker (en ongezond!) is haha serieus het lekkerste desert everrrr! En wij waren nog wel bezorgd of 2 toetjes niet teveel waren haha! Hes was helemaal happy met z'n fresh and fruity cheesecake en ik (met m'n jaloersmakende chocolade, appel en toffee-taart) absolutely in de 7e hemel haha! Uitermate geslaagd begin van het weekend!

Die zaterdag heb ik de 40-minute walk naar het stadscentrum laten zien (langs luxe oude herenhuizen, Victoria Park, The Royal Crescent, Circus, Queen's Square en de restaurantjes waar we de avond ervoor geeindigd waren) om neer te ploffen bij 'Boston TeaParty' voor een lunch, koffie en de forever favourite: Lemongrass & Ginger Tea. Als je de foto's gezien hebt weet je: just order a Jacket Potatoe en laat vooral de Mushrooms on Toast staan haha - al was dat niet eens zo verkeerd!

Bath is echt een ontzettend schattig stadje, alles is op loopafstand en op iedere hoek is er wel iets historisch te vinden. De rest van de middag hebben we lekker rondgeslenterd, stiekem vanaf de boulevard richting Pulteney Bridge meegekeken naar een rugby-wedstrijd, Pulteney Bridge bewonderd en de bijna 300 jaar oude trappetjes naar beneden gelopen om langs een klein paadje langs de Avon River uit te komen, waar kleine restaurantjes zich gevestigd hebben - een soort secret getaway van de drukte in het centrum, alleen is het niet zo secret meer. Aan de voet van de Bath Abbey lekker van het zonnetje genieten terwijl de straatmuziekanten je (hopend op een kleine donatie) vermaken - of wegjagen, en uiteindelijk op aandringen van Hes - zacht uitgedrukt haha ;p toch maar eens het touristenbureau ingelopen en een HUGE stapel foldertjes verzameld. En, nu komt het! Haha! We hebben een orgel-concert bijgewoont in de geweldig fantastisch onbeschrijflijk mooie Bath Abbey. Hoe saai het ook klinkt en hoe erg we het vooraf ook met je eens waren; toen ze ons vertelden dat het een uur zou gaan duren zeiden we al dat we met 10 minuten weer verder zouden gaan, het was echt best tof haha! En lieve opa: ik heb eenopname voor je gemaakt!
EN we kwamen heel toevallig langs een Fudge-shop, die ik ook nog niet ontdekt had! Superleuk: er was net een workshop gaande voor twee meisjes die leerden hoe ze echte fudge konden maken haha, heel leuk om te zien! Kon het natuurlijk niet laten om ook even in de rij te gaan staan voor een stuk fudge. Prijzig, maar dan heb je ook de enige echte handgemaakte Fudge die al zoveel jaren in Bath verhandeld word haha.

Voor we het wisten was het uur alweer voorbij en was het buiten al schemerig aan het worden. Snel zijn we een pub ingedoken voor een heeeerlijk avondmaaltje; voor mij dan, haha Hes z'n Fish&Chips uit Mumbles kunnen niet meer overtroffen worden, luxeprobleem! =P en de standaard: een pint en een rode wijn. Zo'n heerlijke pub die er al eeuwen lijkt te staan weet je wel, we zochten een plekje achterin bij het raam met uitzicht op de 'beer garden' waar ze parasollen met verwarming hadden opgezet uit. Om ons heen zaten heerlijk uitbundige English-people van middelbare leeftijd, having the time of their lives haha. Heerlijk! Een goede opwarmer voor wat ons daarna te wachten stond!

Een beetje twijfelend stonden we voor de kroeg waar 'Bizarre Bath' zou beginnen, een comedy walk door het oude stadscentrum van Bath. Omdat we een beetje te vroeg waren (er was echt nog niemand!) en we niet als enige twee een comedy walk wilden gaan doen zijn we maar even op een afstandje gaan staan toekijken. Gelukkig stroomde het publiek uiteindelijk een beetje toe, en durfden we wel weer richting de kroeg te gaan. Maar, zou de humor wel leuk zijn voor us nuchtere Dutchies? Zou het niet flauw zijn en cheesy? NOPE haha! Zodra meneer funnyman begon te praten moest de menigte al lachen en toen hij iedereen bijlangs ging om het geld te verzamelen gingen we er zonder twijfels in mee. Bizarre Bath here we come!
Bijna 2 uur door de stad gelopen, oneindig gelachen, en ook écht gelachen haha hilarisch! We zaten ook echt in een leuke groep met grappige typetjes haha en er was een wijsneus bij die van de school of performing arts kwam, en meneer funnyman bijna te slim af was - haha uitenidelijk kreeg hij nog wel z'n toegangsgeld terug, das dan wel weer sportief =) Maar helaas is er niets saaiers dan grapjes uittypen, noch voor jullie om ze zo zwart op wit van een computerscherm te lezen, maar de hele avond en overigens de hele dag was echt geslaagd, en voor iedereen die Bath bezoekt: ZEKER zorgen dat je Bizarre Bath niet mist.

Zondag hebben we ontieglijk lekker lui zondag gevierd haha - heerlijk uitgeslapen, zoals het hoort na een werkweek, om vervolgens richting een schattig cafétje aan de rand van Victoria Park te lopen. Al in de eerste week zag ik daar mijn forever favourite Jacket Potatoe staan haha, met geitenkaas en geroosterde groenten! MJUMM.. Hes ging voor het uitgebreide Engelse ontbijt. Daarna hebben we ons tegoed gedaan aan de luxe en beauty van de Bath Spa's, midden in het centrum van de stad. Het water voor deze Spa's komt nog steeds uit de natuurlijke thermale bronnen die door de Romeinen al gebruikt werden, en die Bath groot gemaakt hebben. De Spa's hebben heerlijke stoomruimtes, een enorme regendouche met thermaal water, een heerlijk binnenbad en een bad op het dak. En bij ons Twilight Package for two kregen we ook nog een dinertje. Oke, droom droom droom! Echt ontieglijk heerlijk allemaal, maar voor een redelijk onredelijk bedrag mochten we maar3 uurtjes genieten van al die goddelijkheid, waarvan 1 uur gereserveerd was voor het eten. In totaal kregen we 15 minuutjes om ons na die tijd a.s.a.p. weer om te kleden. Echt echt echt zonder klagen heel lekker en heerlijk om te doen, maar na China heb ik toch een beetje een alarmsensor gekregen voor tourist-traps haha =P

Na de Spa's zijn we nog snel weer naar de accomodation van de RUH gegaan (het ziekenhuis waar ik werk) om alle spullen te verzamelen en toen, uiteindelijk maar toch was het tijd om naar het station te gaan. Haha zit alweer helemaal weg te zwijmelen nu ik deze blog typ, heerlijk weekend! Anyways, Hes uitgewapperd en toevertrouwd aan First Great Western Rail Services en toen weer richting huis, ready en weer helemaal opgeladen for the next week at the RUH!

Marloes

Super leuk Rosie!

Mayke

Klinkt als een hemels weekend schat!
Je maakt het ook wel heel aantrekkelijk om Bath een keer te bezoeken in de toekomst. Heb je de Natch ook al geprobeerd waar Bart en Ellen het altijd over hebben?
Keep living your life like it's golden babe!

mathilde

heerlijk verhaal. zal het uitprinten voor opa en oma, die zullen er weer van smullen....

Rose

Hahaaa natch staat op de to-do lijst voor morgen! De vriend van ellen & barts vader werkt in de estates workshop, kwam hem toevallig een x tegen en hij heeft 4 ciders (waaronder natch) voor me geregeld om te proberen hihiiiii mag morgen ophalen, ben benieuwd!